San Juan, Johannes döparen, har födelsedag den 24 juni. Något som firas med buller och bång den 23 juni på kvällen. (Jämför med vår jul som firas "dagen före"). I Almuñécar betyder det att det är fritt fram att campa på stranden. Något man drar nytta av. Tälten är inte av blygsamma tvåmans typ utan istället stora av typen trippla partytält innehållande all bekvämlighet man kan önska. Alla i familjen är välkomna att delta gamla mormor i svart klänning och nedgångna tofflor, vackra 17 åriga Carmensita med pojkvän och minsta pyttelilla nykomlingen. Man grillar, umgås, hoppar över eldar (för att renas från tidigare synder) och avslutar kvällen med ett dopp vid midnatt så att allt gammalt tvättas bort.
Dagen därpå har den lokala städpatrullen ett digert arbete med att sanera stranden från allsköns bråte. Gamla stolar, plymåer och grillar bärs bort.
Något jag helt missat var att själva dagen efter (24/6) är en röd dag här. Så något inköp av livets nödtoft blev det inte tal om. Tack och lov har Kyckling mannen alltid öppet på helgdagar så vi blev inte utan lunch. Pepes har öppet alla dagar så där fick vi både frukost och middag...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar