måndag 17 februari 2014

Första sommaren

Det var minst sagt en märklig känsla att lämna barnen hemma och flyga iväg för en femveckor lång vistelse i vårt lilla hus på berget. barnen, jo då vår 18 åring och vår 20 åring och vår 22 åring hade det alldeles utmärkt tillsammans med mormor på Smögen där de alla tre hade lyckats få sommarjobb.
Det var nog knepigare för oss. En hel sommar utan barnen! Hur skall det gå? Det gick mycket bra även om vi saknade dem så det sved emellanåt.

Vi lämnade Göteborg och Sverige en fredag efter midsommar. Det hade verkligen varit en bedrövlig vecka vädermässig hemma så vi såg fram emot att möta solen och det fick vi. Vilken känsla att landa i en sammetsmjuk varm natt. På flygplatsen stod en dansk herre vid namn John som lovat skjutsa oss hem!

Natten var givetvis precis så bäcksvart som den är på sydligare nejder men lika svart som den är lika sammetsmjukt varm är den också.

 
 

Det är varmt och skönt på dagarna också. 27´visade termometern när vi kämpade oss hemåt efter att ha varit ochhandlat på förmiddagen.
Det tog inte så lång tid för oss att övergå i det lugna tempo som råder i Almuñécar. Det
går helt enkelt inte att hålla den takt som vi är vana vid från Sverige när det är 27´i skuggan och luften står stilla. Och det måste medges att det är betydligt behagligare att dra ner på takten än vad vi hade förställt oss. Devisen "vi tar det imorgon" är lätt att leva efter.
 
 
 
 
Frukost på balkongen blev snabbt en vana. Framförallt eftersom det är från morgonen till kl 14,00 som man kan vara där utan att ha parasollen uppfälld. Solens strålar gör golvet så varmt att vi måste spola av det med vatten från duschen för att kunna gå på det. 



Siesta blev också en ny vana för oss. Det är helt enkelt ljuvligt att sova middag i sitthörnar på balkongen under två parasoll. Efter sistan var det dags att gå till stranden. Klockan är då runt 17 och det är lagom varmt. Raising-vagnen packades med allt som behövdes och vi gav oss av.




Ett par timmar med bad och sol och läsning är precis lagom och när man bor så nära stranden som vi gör så känns det inte som en nödvändighet att ligga där hela dagen. Framför allt inte när man har en härlig takterass att njuta utsikten från.



Det är nyttigt att prova på att vara utlänning påmånga olika sätt. Vi har under den tiden som vårt hus byggdes insett att det allra bästa är att tro att man inte kan något, inte jämföra med hur det "är i Sverige" och förvänta sig att saker och ting faller ut som ens erfarenhet säger att det borde. Det må vara endast en 3-4timmars flygresa från Göteborg till Malaga men det är ett annat land med annan kultur och det är något att njuta av.

Vi fascineras av alla fiestas som pågår runt om i vår lilla stad. Under sommaren så firas  Fiesta de la Virgen del Carmen. Virgen del Carmen är fiskarnas skyddshelgon och den 16 juli går man i procession med Carmen runt staden för att tillslut sjösätta henne på en båt som tar henne tvärs över viken. Hela kvällen avslutas givetvis med ett fyrverkeri.

 

Det är inte bara de många olika fiestorna som vi gläds åt utan även andra mer vardagliga men udda tilldragelser så som införskaffande av gasol. För att får tillgång till gasol till vår grill på takterassen fick vi genomgå en ordentlig besiktning, se http://laruina-lajoya.blogspot.com .

När vi nu vill fylla på gasol är det mycket enkelt. Vi ställer helt enkelt ut gasoltuben mellan ytterdörr och gallergrind på onsdagar från kl 10. Då någongång innan kl 13 kommer gasolleveransen. Man får en ny tub ochbetalar kontant och får ett kvitto av leverantören.

Vad gör man vid möte??

Vårt tak är vårt vardagsrum- Här njuter vi av solen eller skuggan och av god mat och utsikten. I stora krukor står Hibiskus och Citronträd.



Det är spännande med blommor. När vi köpte Hibiskusen var den gul!!
 

 

Dagarna består emellertid inte endast av lata stunder och god mat. Nej, då vi jobbar lite emellanåt. Handdukshängare skall på plats och nummerskylt skall upp. Alltid är det något som man måste pyssla med.




 
Små hundar och katter uppsattar vår dörrsmyg men vi är inte lika intresserade av deras besök. Ett grönt nät inhandlades och sattes på plats. Riktigt bra fungerar det.
 

 

Dagarna är underbara och det är också kvällarna. Sammetsmjuka och varma det är lätt att förföras och njuta av sommarens alla fröjder.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar