Juldagsmiddag hos mamma/mormor är en tradition så den hann vi med också innan vi tillsammans med våra döttrar och mamma/mormor gav oss av mot Malaga på annandagen. Sonen stannade hemma.
Solen sken från en klarblå himmel när vi landade och snart var vi alla installerade. Mamma/mormor (som får heta mormor i fortsättningen) och döttrar i ett hyrt hus på C/ del Carmen
och vi i vårt lilla hus på berget. Vi upptäckte att vi nog hade haft ett SPA i köket men bortsett från det var alla nöjda och glada. Denna resa hade vi hyrt en bil så vi hann med en hel del. Till mormors stora förtjusning så åt vi middag hos Comida Carmen i Guajar Alto. Mormor och flickorna tog en heldag i Malaga med shopping och besök på Picasso museet medan vi tog chansen att åka till IKEA och köpa hyllor som sedan monterades upp för att ge utrymme till extra förvaring. Men överst på inköpslistan stod en TV.
Jag har länge värjt mig för tanken att vi skulle behöva en TV i vårt lilla hus på berget. För det första är TV-apparater, och alla andra apparater, något av det fulaste jag vet, för det andra så tar de plats och för det tredje när i hela fridens namn skall vi använda den. Till slut fick jag ge med mig för makens enträgna övertalning med beskrivning om långa kalla vinterdagar då regnet strilar ner och hur bra det är för oss att se spansk TV, "för språkets skull", så klart.
Nere vid Rådhustorge på C/ Real ligger en butik som säljer allehanda elektroniska produkter. Deras sortement spänner över allt från hårtorkar, popcornmaskiner, kaffebryggare, brödrostar till DVD:er, spisar och just TV-apparater.
Men långa steg och lycklig blick gav sig maken i väg nerför berget med oss andra i släptåg. Det tog inte mer än några minuter, tack och lov, så hade "vi" bestämt oss" och inköpt en TV som skulle levereras och monteras två dagar senare. Vi firade inköpet med en god middag på Emiliano.
Emiliano är en trevlig restaurant som ligger mellan rådhuset och kyrkan. De har stadens godaste husetsvin, trevlig personal och god och vällagad mat. När man besöker Emiliano för att äta så skall man inte glömma att all mat inte står på den förtryckta menyn. Det finns en griffeltavla på väggen som erbjuder mer än menyn gör.
Två dagar senare kom som utlovat TV:n med denne mannen från butiken, en svängarm för TV att monteras på väggen på och en borrmaskin.
Om du har sett bilderna från bygget så vet du att vårt hus är byggt av sten. Riktig sten, alltså stenbumlingar. De är inte lätta att borra i. Den stackars mannens borrmaskin jobbade för allt den var värd. Tillslut förbarmade sig maken över maskinen och lånade ut sitt eget muskedunder till borrmaskin och strax var TV på plats.
Under tiden fylldes vårt hus med män. Det var TV-mannen, målaren, snickaren, elektrikern och vår Demitrio med två bröder.
De var inte där för att montera TV, bortsett från elektrikern som skulle hjälpa till med någon anslutning, utan de var där för att besiktiga husets trappa som vi upplevde lätt vinglig och de dörrar vi inte var nöjda med. Demetrios ena bror Antonio är den man som ser till huset för oss så vi hade en del att tala om, nämligen SPA:et som vi inte ville ha i köket.
När vi ankom till huset den 27 december, så fann vi att vår matta i köket var fullständigt genomvåt. Det rann om den och även om det var kruttorrt i resten av huset så ville vi gärna veta varifrån vattnet kom. Efter en del funderande och dividerande så kom man fram till att vattnet med 99% sannolikhet krupit in under terrassdörren och runnit ner i köket den vägen. Det hade varit en period av mycket blåst och regn så det var inte underligt.
Eftersom huset är byggt i sten så är det inte mycket som kan bli förstört bortsett från möblerna, men det i sig räcker för att vi vill hålla vattnet utanför huset. Något som alla var rörande överens om.
Snickaren skulle justera dörrar, bygga färdigt och installera det badrumsskåp vi beställde i september och räkna på vad det skulle kosta oss att lägga trästeg på trappan.
Demetrio skulle se till att trappan blev stadig och låta fylla i färg som fallit av under montering av trappan. Han skulle också kontakta trapp-leverantören för en eventuell ersättning då den redan flagar. När han och hans bröder så fick syn på högen med hyllor som väntade på montering vaknade deras intresse. De fick inte ens av sig jackorna utan tillsammans med maken påbörjades ett borrande och skruvande utan dess like. Jag vet inte vem av de fyra männen som var lyckligast men trevligt verkade de ha!
Det händer alltid trevliga saker när vi är i vårt lilla hus på berget men vissa dagar sjunger faktiskt långsamhetens lov.
På trettondagen efter jul så kommer de tre visemännen/kungarna till barnen med julklappar. paraden heter Cabalgata de los Reyes Magos de Oriente. Det är kungarna Melchor, Gaspar och Baltasar som kommer. Då kan man se en lång parad full av disneyfigurer och musikkårer på gatorna i centrum. Karameller slängs ut till barnen från vagnarna och alla är uppklädda och dessutom har barnen en väska med sig för att plocka upp allt godis som kastas ut.
Det är spännande att vara "utlänning"!








Inga kommentarer:
Skicka en kommentar