När ett bygge eller del av bygge är klart bjuds det till och på choto.
Choto (tchåto) är ett ord för killing men även tydlgen för andra ting också. Det är ju inte ovanligt att ett ord har flera innebörder. En av betydelserna är killing, en annan är nu-är-bygget-klart-fest då man serveras killing...
När vårt hus var klart så bjöds det aldrig på Choto. Det hanns väl inte med alternativt gick inte att genomföra i vår lilla gränd men Demetrio lovade oss att detta skulle vi få vara med om senare.
Tidigare i veckan ringde Davíd och meddelade att Choto var planerad på fredag. Ville vi komma? Klart vi ville. Vid 14 tiden lämnse vi huset och begav oss mot barrio San Sebastian där festen skulle äga rum på baksidan av en skola.
Vi möttes av ett flertal kända ansikten det var de män som arbetat med vårt hus.
De kockar som tillagar choton är graderade olika duktiga och vi fick berättat för oss att "vår" kock är den bästa.
Killingen delas i småbitar, kryddas med torkad paprika, vitlök, mandel, olivolja och öl tillreds i en stor panna över öppen eld.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar