Allt som oftast börjar vi dagen med en ordentlig morgonpromenad. Ibland bortåt Cotobro ibland mot Vevilla. Båda lika vackra vägar att gå då de leder utmed havsbrynet. Idag bestämde vi oss för att försöka få se de feniciska gravar som skall finnas längst bort i chirimoyaodlingen. Vi har länge önskar att promenera genom odlingen men inte vågat i tron att det är privat egendom, någon allemansrätt finns ju inte här. För någon månad sedan läste jag i The Seaside Gazette, www.theseasidegazette.com , att man från staden Almunecar planera att bygga en bro över evakueringsflodrännan så att folket får möjlighet att ta sig in i odlingen för att promenera. Vi var inte särskilt intresserade av att vänta på att bron skulle byggas utan valde istället att våghalsiga klättra över muren. (Det fanns en trappa!)
Inne på den ganska breda stig som löper genom odlingen är det helt stilla. Nästan lite trollskt.
Vi njöt av stillheten och all grönska. Blomsterkrassen prunkade. Vi förundrades över bevattningssystemen som säkert fortfarande är fullt fungerande.
Det är inte bara chirimoya som växer i odlingen vi såg även Nispero och Fikonträd.
Och spännande ödehus.....
Om vi hittade de feniciska gravarna? Nepp, men det gör vi säkert nästa gång......
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar