onsdag 16 april 2014

När trumslagen ekar i våra gränder

Det är svårt att inte påverkas av den stämning som råder i vår stad under Stilla veckan. Först och främst är "Stilla" helt fel adjektiv för att beskriva veckan. Det är full snurr överallt, till och med onsdagen sedan är det stängt. Skärtorsdag liksom långfredag är helgdagar som firas som sig bör, alltså är det stängt. Restauranger och barer är förstås öppna, mat är lika viktigt som helgdagar!

Vi har funderat över de huvudbonader som frekvent används i processionerna. De är toppiga likt våra stjärngossars men åtföljs ibland av heltäckande tyg framför ansiktet med hål endast för ögonen. Huvudbonader och ansiktsmasker kan ha alla sorters färger, vita, röda, svarta och lila har vi sett. De påminner på ett otroligt otrevligt sätt om Ku Klux Klans kåpor och vi ryggar tillbaka var gång ser dem. Framförallt då även barn är klädda i dessa. Vi sökte efter svaret på internet och fann att man under inkvisitionen lät personer som begått en religiös synd bära pappersstrutar på huvudet och tygstycken som täckte bröst och rygg. Alltså skall dessa personer idag personifiera syndare.





Det finns många sätt att "hänga ut" syndare. Enligt vår källa så kan en syndare botgöra genom att gå BARFOTA som bärare av de tunga processionsekipagen.


Undrar just vad denne syndare gjort!





Trummor och trumpetstötar ljuder från sena kvällen in på natten men i natt inträffar något som vi sett fram emot att få uppleva. Det är en tyst procession där svartklädda människor går genom en mörklagt stad endast under led ljus av medhavda stearinljus. De kommer att passera utanför vårt hus. Vi har fått berättat för oss att det är en mäktig upplevelse.

Men än så länge lyser gatlampor i gränder och snabba fötter pilar förbi vårt hus. Alla är på väg någonstans, så stilla är det inte!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar